Thursday, May 19, 2011

Alhamdulillah... Finally

Posted by ImpianHomes at Thursday, May 19, 2011
Thank you to Allah S.W.T for giving me the time and spirit to complete this research. Prayers to Rasulullah S.A.W and his family.

First and foremost, I would like to thank the following person who have played a significant role in the process. I would like to express my deep and sincere gratitude to my supervisor, Dr. Puteri Suhaiza binti Sulaiman. Her wide knowledge and her logical way of thinking have been of great value for me. Her understanding, encouraging and personal guidance have provided a good basis for the present thesis.

I wish to express my warm and sincere thanks to P.M Dr. Rahmita Wirza O.K. Rahmat, who introduced me to the field of Augmented Reality. Her  kind support and guidance have been of great value in this study.

I owe my loving thanks to my husband Muhammad Ali Reza, my sons Muhammad Danish Mirza and Muhammad Dinie Iskandar. Without their encouragement and understanding it would have been impossible for me to finish this work. My special gratitude is due to my parents, Mazlan bin Abd Rahman and Hjh Zaharah bte Hj. Ahmad, also my brothers for their loving support.

I would also like to extend my thanks to the whole wonderful faculty of the Computer Science Department in University Putra Malaysia. I am always deeply grateful to my family and close friends for always being there for me especially Siti Iradah binti Ismail and Faizal bin Abdul Manan.



-------------------------------------------------------

Tudei kuar result online..
Alhamdulillah dah LULUS MASTER..
berakhir sudah azab selama 2 tahun ni (4 semester) hehe..


selalu bersengkang mata malam2 nak siapkan esaimen..
nak kejar dateline submit report..
kdg2 tak tido 1 mlm tu perkara biasa... hiks dah mcm burung antu..
esaimen yang melambak.. group projects.. individual assignments.. exams..
presentations saban minggu..


Alhamdulillah course-mates semuanya best!..
Especially Ira, Fiza, Salwa, Ijat, Rahman.. korg mmg sempoii.. (^_^)..
Buat master ni disamping individual assignments mesti ada at least 1 keje group.. 
chemistry sgt penting.
Boleh asah Public Relations (PR) ngan kosmet (new frens), group-mates, also lecturers..
Byk ilmu yg dpt not only ilmu dlm kelas.


Hehe dah anak dua org baru ade kesempatan nak sambung ke peringkat master.
Ni pun ekcelli rasa mcm mimpi dah abis.
Masa memula 2 taon yg lps aku masih berbelah-bahagi nak sambung atau tak.
maklumlah grad degree taon 2000.. (berkonvo 2001).
otak dah karat.. ahha


Kisahnye.. 26 Mei 2009 husband konvo Master in Art & Design UiTM Shah Alam..
Tetiba entah dari mana dtgnye tiupan semangat utk aku sambung master.
Rasa terpanggil pulak utk explore ilmu Allah yg seluas lautan nih.


Mampu ker tak mampu?..
mampu ker x mampu..
mampu ker x mampu..
...
...
masa tu aku duk pikir..
takot x terbawak sebenarnye..


hehe dlm aku duk berkire2 tu..
aku wat solat sunat istikharah mintak petunjuk..
hurmm xde lak dpt alamat (petunjuk) dlm mimpi hehe.. ^_^


sedar2 kaki aku melangkah ke UPM..
mulanya ke Open Day UPM..
(UPM Postgraduate Education Fair on March 2009)
ade booth2 fakulti..
saje je amik pamplet nak baca2..
dikelilingi student2 dan lecturers di situ..
menggamit kembali rindu aku pada bau fakulti ahaha..
(ada bau ke? bau ilmu kot kui3)
Then July intake 2009.. aku daftar.


hurmm aku cuma mengikut kaki melangkah dan roda kereta berputar..
semuanya berjalan diluar kawalan..
i just go with da flow..
sepanjang tempoh 2 taon ni otak x berfungsi...  ^_^
aku betul2 ikut naluri or instinct - kata hati atau yg sewaktu dgn nya.
aku rasakan ini gerak hati dari Allah. Subhanallah..


Ikut je kaki pi amik borang, isi, daftar, pastu mengadap semua assigments etc..
layan aje lah... cuba je lah.
sebab aku pikir..
masa berjalan.. masa takkan menunggu kite buat keputusan..
usia makin meningkat..
aku rasa mcm rugi plak kolo x grab peluang ni sementara ada kesempatan.


just nak amik contoh satu kes ni..
taon 2006... masa my husband nak daftar master..
dia ajak sorg kawan dia buat sama2.. (hamba Allah lelaki)
kawan dia buat endah x endah. maybe not mentality ready yet.
xpe la my hubby buat sensorg.


pastu lps 2 taon, hubby dh abis master..
dia ckp "aduhh ruginye x daftar sama ngan ko dulu.. kolo x skarang dh ade master."


pastu hubby aku ckp "xpe, ade masa lagi. daftar lah skrg. wife aku pun nak smbg lps aku konvo ni."... dia buat dekk jugak.


skrg aku dah abis master... aritu kebetulan terjumpe, dia tnya "eh wife ko kata nak smbg studi dulu ape citer?"
hubby: minggu dpn nak viva dah. ko tgh wat jugak ke?
membe: belum. aduhh kolo aku daftar saing wife ko aritu mesti aku pun dh nak abis.


Hurmm tu lah dia..
5 taon terbazir begitu saje.
pejam celik pejam celik bukan lama pun blaja ni.
antara nak atau tidak je.


skrg ni katanya nak daftar dah. amin..
it's ok... xde istilah TERLEWAT dlm hidup ni.
blaja x mengira umur.
Allah kata: Tuntut lah ilmu dari dalam perut ibu hingga ke liang lahad.
Life is a journey not a destination.
menuntut ilmu tuntutan agama.
Insyaallah, Allah tidak akan mensia-siakan usaha org yg menyempurnakan kewajipan menuntut ilmu selagi kita cuba dan doa' pada-Nya.


Di sepanjang tempoh studi ni..
My parents and family --> berkat doa' kalian yg senantiasa mengiringi perjalanan yg berliku-liku  ini. Jasa kalian amat  ku hargai. Sesungguhnya tak terbalas. Hanya Allah yg mampu membalasnya.


Buat arwah mak yg meninggal semasa aku umo 4 bulan..
terima kasih melahirkan aku..
memungkin kan aku melihat dunia yg fana ini.
aku x sempat utk kenal arwah mak.
hanya gambar arwah menjadi peneman.
tapi aku penah berjumpe ngan arwah mak dlm mimpi ^_^


seingat aku, 3X je aku penah mimpi arwah mak.
3X tu dia senyummm meleret je kat aku.
tanpa bercakap sepatah pun.
tapi bangkit tido aku rasa sgt happy ^_^
Jadi laa.. terubat rindu ini...


ABAH..
semenjak kecil..
abah menjaga keperluan aku dan abg kandung dgn baik sekali..
sbg bapa tunggal yg kematian isteri..
(arwah mak meninggal umur 26 taon.. abg heri umur 3 taon masa tu. aku 4 bln!)
bz ngan kedai runcitnya.. tp tetap beri perhatian sepenuhnya buat kami 2 beradik..
memantau pelajaran sekolah rendah, menengah..
sehingga lah aku matrikulasi dan degree..


masa aku umur 4 taon abah berkawin baru.. 
MAK TAH.. seorg ibu tiri yg sgt baik.
sentiasa bagi nasehat.
walopun dlm bentuk leteran kan maktah kan.. ^_^..
aku ambil itu semua bagaikan nyanyian rap yg merdu kat tinge aku nih ahaha..
aku sedar itu semua utk kebaikan aku jugak.


aku sekarang, salah satu sebab adalah disebabkan nyanyian rap itu lah!
kolo tak, aku x jadi org =)


The day nak presentation viva pun..
mak tah called me kul 6 am..
" bangun bangun.. solat subuh..
baca doa penerang hati.. mohon lancar presentation..
baca Quran..
baca surah Alam Nashrah..
selawat byk2.. "
dan byk nasehat lagi...


me: baik maktah (^_^;)


Di saat aku viva kul 10:30am kat fakulti pun..
maktah di rumah di JB buat solat hajat. 
Terima kasih.. 
Aku rasa amat bersyukur dan bertuah mempunyai family yg sentiasa support wateva situation that i'm facing.


" Ya Allah, ampunilah diri kami,  ibu bapa kami dan belas kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihi dan mengasuh kami semenjak kecil "  ... aminn ya rabbal a'lamin...



My hubby and sons --> sokongan diorg dari byk sudut yg 300% hurmm priceless!..
mereka byk berkorban dan sgt memahami utk memberi ruang aku fokus.




Love you all.... Salam =)









2 comments:

Haw said...

wah! dah lulus master.. tahniah.. kita tak tahu laa bila nak buat master.

ImpianHomes said...

TQ Haw.. xpe, ade kesempatan waktu nanti leh buat =)

Post a Comment

Tqvm sudi komen yer.. :)

 

Farra Honeydew Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review